Bullying la grădiniță

Bullying la grădiniță

În articolul precedent am promis că voi demara o serie de texte dedicate bullying-ului. Mă țin de cuvânt și voi aborda o temă destul de controversată.

Dar, cum nu-mi place să mă ascund după deget sau să fiu o voce într-un cor, aleg să scriu despre acest subiect. Și să-mi spun opinia mea, chiar dacă poate veni în contradicție cu alte păreri. Până la urmă nu cred că cineva pretinde a deține adevărul absolut, dar cred că până la adevăr trebuie să vedem mai multe puncte de vedere.

Așadar voi scrie despre bullying-ul la grădiniță.

  • Ce este mai exact bullying-ul?
  • Există bullying-ul la grădiniță?

Să le luăm pe rând.

Clarificare terminologică: bullying

Mulți scriu despre bullying, dar, cu părere de rău observ că nu toți au habar ce înseamnă exact.

Cuvântul în sine provine din limba engleză, iar conform dicționarului Oxford, originea lui, bully, poate fi:

  • substantiv – o persoană care încearcă în mod obișnuit să facă rău sau să îi intimideze pe aceia pe care îi percepe ca fiind vulnerabili (a person who habitually seeks to harm or intimidate those whom they perceive as vulnerable)
  • verb – a răni, intimida sau a constrânge pe cineva perceput ca fiind vulnerabil (seek to harm, intimidate, or coerce someone perceived as vulnerable)

Dacă mergem la mama lu’ tata dicționarelor zilelor noastre aka Wikipedia, bullying-ul este definit ca fiind un comportament ostil/de excludere și de luare în derâdere a cuiva, de umilire și nu presupune existența unui conflict bazat pe o problemă reală, ci pe dorința unor persoane de a-și câștiga puterea și autoritatea, punându-i pe alții într-o lumină proastă.

Destul de recent a existat și la noi intenția de a interzice bullying-ul în școli printr-o lege care definea bullying-ul ca fiind “acțiunea sau seria de acțiuni fizice, verbale, relaționale și/sau cibernetice, într-un context social dificil de evitat, săvârșite cu intenție, în mod constant și repetat, care implică un dezechilibru de putere, care au drept consecință atingerea demnității ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, îndreptate împotriva unei persoane sau grup de persoane; și vizează aspecte de discriminare și excludere socială, care pot fi legate de aparteneța de o anumită rasă, naționalitate, etnie, religie, categorie socială sau la o categorie defavorizată ori de convingerile, sexul sau oprientarea sexuală, caracteristicile personale”.

Bullying la grădiniță?

Nu o să mai mă pierd în alte amănunte, ci voi trece direct la subiect.

Afirm cu toată tăria că nu există bullying la vârste foarte mici. Chiar dacă am tot citit o serie de articole pe tot soiul de bloguri privind existența bullying-ul la grădinițe…

Nu se poate vorbi despre bullying la vârste foarte mici. Se face o mare confuzie. Se încadrează în mod eronat drept bullying de către unii părinți orice activitate, orice vorbă sau gest al unui copil la adresa altui copil, dacă cel din urmă consideră pur și simplu că primul copil nu este de acord cu el. Orice dezacord, orice neînțelegere. Riscăm să cădem într-o situație absurdă.

La grădiniță nu are cum să existe bullying. Putem vorbi însă de testări ale granițelor. Bineînțeles că putem vorbi despre neînțelegeri între cei mici. Așa cum putem vorbi despre existența unor preferințe privind joaca, jucăriile și partenerii de joacă. Dar nici măcar aceste preferințe nu sunt bătute în cuie și ele se schimbă.

Unul poate vrea o jucărie. Și-o însușește. Poate nu vrea să o împartă. Poate vrea jucăria altui copil. Poate se mai și împing. Rar se mai înfig în părul altui copil. La fel de rar mai au tendința să muște. Dar toate acestea sunt lucruri perfect normale pentru vârsta grădiniței (vorbim despre copii între 3 și 5 ani!), lucruri care se petrec sau, mai ales, sunt corectate de către educatori. În niciun caz nu este vorba de copii răi. Ori de bullying. Este perioada de formare a copiilor.

Mă refer doar la comportamente normale, nu despre cazurile extrem de rare de deviații de comportament din diverse motive, de cele mai multe ori acele cauze întâlnindu-se chiar în familie.

În loc de încheiere

Bullying-ul, pe lângă comportamentul ostil, neplăcut, violent în special psihologic, mai are o latură pe care nu trebuie să o uităm. Intenția. Iar intenția este strâns legată de discernământ. Deci, în niciun caz nu este aplicabilă copiilor preșcolari, cu greu poate fi aplicabilă chiar și celor din cliclul primar.

Da, începând cu gimnaziul, putem vorbi despre bullying în toată speldoarea. Sau mai bine zis hidoșenia. De asemnea, la liceu vorbim, fără nicio urmă de îndoială, despre bullying.

Ar mai fi un aspect al bullying-ului. Dezechilibrul de putere. Putem vorbi despre dezechilibru de putere în cazul preșcolarilor? Eu cred că nu.

Până să ne sensibilizăm și victimizăm exagerat copiii noștri, nu ar trebui oare să cultivăm și o sămânță de reziliență? Întreb și eu, ca tată de fete…

Dacă ți-a plăcut Bullying la grădiniță și vrei să te țin la curent cu ce mai scriu, te invit să te abonezi la Newsletter.

Poți să urmărești pagina de Facebook.

Sunt prezent și pe Instagram.

Foto: Pixabay

Comentarii Facebook

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: