Grădinița 2.0: Educație conectată. Părinți conectați

Grădinița 2.0: Educație conectată. Părinți conectați

Sâmbăta trecută promiteam că următorul articol va fi despre evenimentul la care tocmai participam: Grădinița 2.0: Educație conectată. Părinți conectați.

Evenimentul facilitat de Kinderpedia a vizat educația preșcolară și s-a adresat educatorilor și managerilor de grădinițe din sistemul privat.

Dacă ar fi să scriu despre fiecare secțiune a evenimentului care a durat 6 ore, timp în care informațiile au fost extrem de condensate, probabil că mi-ar lua cel puțin o zi și mi-ar ieși un text-fluviu. Așa că o să mă rezum la panelul dedicat bloggerilor care sunt pe această nișă, a universului copilăriei.

Ca niște copii mari ce suntem, probabil și de oarece teamă (glumesc!) de a nu spune lucruri trăznite, organizatorii evenimentului au ales ca acest dialog să fie moderat de Virgil Ianțu. Iar alături de mine au fost Ana Niculescu (MamicaUrbana.ro) și Ana-Maria Mitruș (Meseriadeparinte.ro).

Discuțiile au gravitat în jurul a trei mari subiecte:

  1. Dialogul grădiniței cu părinții pe aspecte administrative și implicarea părinților în procesul educațional;
  2. Imaginea copiilor pe Facebook;
  3. Impactul benefic al grădiniței în dezvoltarea copiilor.

Deoarece nu a fost doar un simplu dialog al nostru, adică al celor trei bloggeri plus moderatorul, ci o reală interacțiune cu invitații din sală, mi se pare important să detaliez cele discutate. Poate și pentru că pentru prima dată – cel puțin din câte știu eu și nu cred că mă înșel – a fost un purtat un dialog nu pe pe baricade distincte. Adică noi, părinții versus educatorii/managerii de grădiniță. Ci un dialog real, vibrant, fiecare parte având deschidere, dar și onestitate. Pentru că, în definitiv, nu suntem două tabere divergente, ci o echipă care trebuie să conlucreze pentru că obiectivul este comun: educarea copiilor.

1. Dialogul grădiniței cu părinții pe aspecte administrative și implicarea părinților în procesul educațional

Dialogul grădiniței cu părinții trebuie să înceapă în momentul T0. Adică din momentul în carw părintele trece pragul grădiniței pentru a-și înscrie copilul.

În cazul în care se pornește cu stângul, adică părintele nu comunică așteptările lui sau chiar grădinița nu comunică părintelui care sunt valorile promovate de instituție, mai devreme sau mai târziu va apare o fisură în procesul educațional.

O frustrare a părintelui care se trezește că nu este deloc de cum (atenție) și-a imaginat că va fi grădinița pentru copilul lui. Dar și frustrarea educatorilor că valorile, programa grădiniței se va lovi de necolaborarea nu atât a copilului, cât a părinților acestuia. Pentru că nu doar grădinița este responsabilă de educarea copiilor noștri.

Educarea chiar este un proces continuu, iar părinții nu trebuie să se simtă… degrevați de acest rol din momentul în care copilul este înscris la grădiniță.

Bineînțeles că și noi, părinții, avem valori diferite. Motive diferite pentru care ne ducem copiii la grădiniță. De la lipsa de alternativă până la convingerea că această instituție poate și trebuie să aibă un impactul benefic în dezvoltarea copiilor noștri. Ori de la părinții care își duc copiii la grădiniță pentru a se distra până la cei care vor ca cei mici să învețe. Să numere. Să învețe limba engleză sau germana. Desen. Karate. Pian. Să construiască o rachetă, dacă se poate!

Pentru cei care mă știu ori care doar citesc acest blog care tocmai a împlinit vârsta preșcolară, fiind 3 ani de la apariția primului text, nu cred că mai este cazul să afirm că cel puțin în relația părinte – grădiniță, cuvintele cheie ar trebui să fie: comunicare (care înseamnă și implicare și cooperare), încredere (în ambele sensuri) și nu în ultimul rând echilibru.

Cum are loc dialogul cu părinții?

  • Verbal

Pentru că atât eu, cât și celelalte două colege într-ale blogging-ului suntem părinți (întâmplarea se face ca fiecare avem câte două fete) știm foarte bine, din practică, adică din viața reală, nu din auzite, cum se realizează acest dialog.
Dialog care, trebuie să spun, este deficitar. În ambele sensuri.

De cele mai multe ori, dimineața abia avem timp să mai schimbăm o vorbă-două cu educatoarea când ne preia copiii. În grabă. Părinții se grăbesc la job, educatoarea se grăbește să preia ceilalți copii. Asta dacă cel care duce copilul la grădiniță este vreunul dintre părinți. Și nu vreun bunic ori bonă. Bunic sau bonă care poate să îl și ia de la grădiniță. În special dacă este ales program scurt sau normal, iar părintele are un job care necesită ore suplimentare. Iar dialogul aici este inexistent.

Mai există varianta ca o dată pe săptămână părintele să poată avea un dialog de măcar 5-10 minute cu educatoarea despre ce s-a întâmplat în cursul săptămânii. Dar, se pot pierde amănunte importante pentru părinte. Nu este suficientă doar afișarea la avizier sau chiar emailul săptămânal privind meniul. Este impersonal. Ca părintele, mă interesează meniul, dar vreau să știu știu și dacă a mâncat, cât a mâncat. Vreau să știu și dacă a dormit, dacă are vreun prieten.

  • Email

Unele grădinițe mai trimit pe email un fel de raport săptămânal privind activitățile care vor urma. Pe lângă faptul că poate fugi în junk/spam un astfel de email, iarăși este impersonal. Pe mine mă interesează dacă copilul meu a învățat vreun joc sau ceva anume.

  • Whatsapp

Alte grădinițe practică grupuri de Whatsapp. V-am mai spus că am alergie la astfel de grupuri? Astfel de grupuri vin în dublu exemplar.

Adică un grup unde sunt toți părinții plus educatoarea. Ori de câte ori educatoarea comunică ceva, urmează invariabil vreo 15 de “mulțumesc”, fiecare părinte simțindu-se oarecum obligat să mulțumească sau să ureze o zi bună.

Iar întotdeaua se găsește unul dintre părinți să facă alt grup cu toți părinții, mai puțin educatoarea. Iar aici discuțiile sunt interminabile. De la propuneri de activități pentru cei mici, până la chestii administrative, de la vreun cadou de Crăciun sau de 1 Martie, că tot se apropie.

Când ai zilnic zeci, dar de cele mai multe ori sute, de astfel de mesaje, nu doar că dezactivezi notificările, dar nu mai poți urmări șirul (decât dacă ai prea mult timp). Sau chiar ieși din grup, cu speranța că dacă este chiar ceva important se va găsi vreunul din ceilalți părinți sau chiar educatoarea să îți zică în privat ce și cum.

Iar asta numai când ai un copil. Dar cum și eu și cele două Ane avem câte doi copii… ei bine, avem minim 4 astfel de grupuri!

  • Facebook

Există grădinițe care comunică cu părinții prin intermediul… Facebook. Pe pagina de Facebook a grădiniței sau prin intermediul unui grup.

O să revin mai jos la acest subiect. Plusuri nu văd la această metodă mai multe decât minusuri.

Minusuri legate de lipsa de confidențialitate, în ciuda unor setări în acest sens.

Minusuri legate de faptul că (încă) există părinți care nu au cont de Facebook. Sau chiar dacă au nu intră decât ocazional.

Minusuri legate de faptul că o astfel de rețea socială nu a fost nici gândită, nici concepută să răspundă unor astfel de nevoi.

Soluția

Poate părea cel puțin suprinzător, dacă nu chiar șocant, atât pentru părinții care au copii de vârstă preșcolară, cât și pentru managerii și educatorii de grădinițe, faptul că există o soluție.

Cineva s-a gândit, a conceput exact o aplicație care să răspundă nevoilor de comunicare. O aplicație care conectează părinții cu grădinița.

Iar cum nici articolul, nici participarea mea la eveniment nu a fost renumerată, nu am niciun motiv financiar de a-i face reclamă, ci doar interesul ca lucrurile să intre pe un făgaș bun, normal, în ceea ce privește educația copiilor noștri.

În definitiv, despre ei este vorba, despre ziua de azi, ziua de mâine, viitorul lor.

Despre a crește copii care să ajungă tineri și apoi adulți echilibrați emoțional, care au toate instrumentele necesare de a porni cu dreptul în viață.

Grădinița este un astfel de prim pas în ceea ce privește educația academică, cea care va începe cu clasa pregătitoare.

Numele aplicației va fi dezvăluit mai spre final, așa că puțintică răbdare pentru că mai am, zic eu, ceva lucruri interesante de spus până atunci.

2. Imaginea copiilor pe Facebook

Doar spuneam mai sus că voi reveni la Facebook.

Cred că mai toți știm că începând cu 25 mai 2018, la nivelul UE, au intrat în vigoare reglementările GDPR. Știm dar unii parcă uită.

Nu toți părinții sunt de acord cu expunerea propriilor copii de Facebook. Chiar dacă cele mai multe grădinițe au reglementat (mai bine sau nu) aspectele legate de GDPR, tot mai sunt scăpări. Tot mai apar poze pe Facebook sau chiar pe site-ul grădiniței. Tot se mai găsește vreun părinte care să facă poze în incinta grădiniței și apoi să posteze la liber pe Facebook imagini și cu al tău copil, fără să ai habar de acest lucru.

Ar mai fi ceva de discutat, dar aici cred că este nevoie de un text separat, fiindcă e mult prea delicat subiectul: camerele video din grădinițe.

3. Impactul benefic al grădiniței în dezvoltarea copiilor

Câteva precizări generale

Din capul locului trebuie să spun și chiar am afirmat asta în cadrul evenimentului că din punctul meu de vedere grădinița are un impact benefic în dezvoltarea copiilor. Nu am cochetat și nu pot susține o idee relativ nouă a unor mai tineri părinți. Cea de homeschooling. Ideea care se bazează în principal mai mult pe frici, decât pe fapte concrete. Mai mult pe temerile celor mari că cei mici vor răci în colectivitate. Că poate nu se vor juca destul. Sau poate nu vor învăța destul. Etc. Cunosc foarte bine și argumentele în favoarea HS, dar pe mine nu mă conving. Plus că nu pot funcționa la oricine. E muuult de spus și pe tema asta. Probabil voi reveni altădată.

Cred că există o mare varietate de grădinițe, atât de stat, cât și particulare.

Și chiar nu aș vrea să plec de la premisa că unele sunt mai slabe decât altele. Pentru că este vorba de o meserie vocațională. Pentru că indiferent de forma de marketing în care este prezentată grădinița, esența este aceeași. Educația se face în orice sistem.

Surpriză: copiii nu merg la grădiniță doar să se simtă bine, ci să se dezvolte.

Și încă o surpriză: după gradiniță, la clasa pregătitoare există așteptări. În sensul că nicio învățătoare nu va sta să-i arate unui copil de 6 ani pentru prima dată numerele sau literele. Ci se presupune că are deja, pe lângă abilitățăți de vocabular, pe cele de scriere și chiar de citire (chiar dacă incipiente).

Să nu fiu înțeles greșit că aș avea ceva împotriva jocului. Dimpotrivă. Chiar foarte multe lucruri educative se realizează prin joc.

Este atât de mult de scris pe subiectele de mai sus, încât dacă vrei să dezvolt vreo idee, aștept părerea ta, întrebările tale ca un comentariu la articol la care voi încerca să răspund.

Alte precizări particulare

Iar cum acest blog este extrem de personal, nu pot să nu continui cu exemple extrem de personale privind impact benefic al grădiniței în dezvoltarea copiilor mei.

Bineînțeles că pe primul loc este socializarea. Iar aici intră de la joacă, prietenii, comunicare și dezvoltarea limbajului, până chiar la acele mici dispute între copii. Disputarea unei jucării de exemplu. Toate aceste mici neînțelegeri sunt adevărate lecții de viață. Știu, sună poate grav dacă te gândești că au 3, 4 sau 5 ani. Dar așa învață să împartă lucruri, să ceară la schimb, să formeze echipe, chiar să gestioneze situații ușor neplăcute.

Scoase din zona de confort de acasă (să lege tata șireturile, să dea mama mâncarea, să-i spele tata mânuțele înainte de masă și câte și mai câte mai mult sau mai puțin voluntar din partea noastră), fetele noastre la grădiniță au făcut pași mari spre… independență, autonomie. De a mânca și a se îmbrăca fără ajutor, până la a refuza ajutorul, spre uimirea, deliciul și, în definitiv, mulțumirea noastră.

Concluzii

Acesta este primul articol din seria pe care intenționez să o dedic educației preșcolare.

Evenimentul despre care am scris mai sus a fost amplu.

În rolul de keynote speaker a fost Oana Moraru, consilier educaţional, fondatoarea şcolii Helikon şi a platformei Vocea Părinţilor, învățătoare și profesor de limba română și engleză.

În cadrul evenimentului au fost prezentate și rezultatele cercetării Grădinița 2.0: Studiu cu privire la rolul tehnologiei în educația preșcolară, realizată în decembrie 2018 tot de către Kinderpedia.

Kinderpedia este soluția digitală interactivă de care spuneam mai sus, care aduce împreună grădinițele, educatorii și părinții pe aceeași platformă. Prin intermediul aplicației, părintele este mereu conectat atât cu directorul grădiniței, cât și cu educatorul, fiind tot timpul la curent cu ceea ce face copilul său la grădiniță.

Evenimentul a avut loc pe 9 februarie 2018, cu începere de la ora 09.00, la Hotel Mercure Unirii București.

Dacă ți-a plăcut Grădinița 2.0: Educație conectată. Părinți conectați și vrei să te țin la curent cu ce mai scriu, te invit să te abonezi la Newsletter.

Poți să urmărești pagina de Facebook.

Sunt prezent și pe Instagram.

Comentarii Facebook

2 comentarii

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: