Despre redefinirea familiei

Despre redefinirea familiei

Despre redefinirea familiei

Reechilibrarea discuției

Observ în mediul online o aprigă dezbatere cu privire la viitorul referendum despre redefinirea familiei.

În cele ce urmează voi încerca să prezint situația într-un mod echilibrat. Așa cum abordez cele mai multe probleme. Nu toate, pentru că și eu mai am scăpări…

Dacă nu-ți place (asemenea mie) să fii surd de-o ureche sau să-ți pui ochelari de cal, te rog citește până la capăt. Indiferent că ești pro sau contra ori chiar nu ai încă o opinie clară.

Dezbaterea deja a împărțit, cum era și firesc (dar chiar nu mai era nevoie), taberele pro și contra referendumului.

Unii și-au anunțat deja intenția de vot, alții vor merge pe varianta boicotului, a neprezentării la urne în ideea de a nu se realiza cvorumul.

Pentru a fi valid referendumul, indiferent de ce rezultat iese la vot, este nevoie de prezența a 5,67 milioane de voturi.

De ce? Conform legii, cvorumul înseamnă prezența a minim 30% din numărul alegătorilor înscriși în Registrul electoral.

Iar la data de 31 august 2018 numărul total de cetățeni cu drept de vot este de 18.917.495.

De ce s-au încins lucrurile? Familia este subiect delicat. Alături de alte subiecte delicate care provoacă separarea taberelor așa cum a separat toiagul lui Moise Marea Roșie.

În termenii corectitudinii politice probabil nu trebuia să scriu asta, nu? Dacă am făcut o referire biblică automat sunt de o parte a baricadei, nu? Greșit!

La fel de greșită mi se pare opțiunea de boicot, un fel de mers la offsaid. Ca la fotbal. Alt motiv pentru care nu-mi place fotbalul.

Ai o părere? Exprimă-te!

Absentezi tu, el, noi, voi, iar după vot fiecare își dă cu părerea ce ar fi votat fiecare absent. Tare, nu? 

Câteva precizări despre revizuirea Constituției

Acum 3 ani, Coaliția pentru familie iniția demersul pentru modificarea art. 48, aliniat 1, FAMILIA, pentru a înlocui termenul „soți” cu exprimarea „bărbat și femeie”.

Mai exact, actuala Constituție a României, la art. 48, alin. 1, din Capitolul al II-lea, Drepturile și libertățile fundamentale definește familia astfel:

Familia se întemeiază pe căsătoria liber consimțită între soți, pe egalitatea acestora și pe dreptul și îndatorirea părinților de a asigura creșterea, educația și instruirea copiilor.

Varianta propusă a noului text este următoarea:

Familia se întemeiază pe căsătoria liber consimțită între un bărbat și o femeie, pe egalitatea acestora și pe dreptul și îndatorirea părinților de a asigura creșterea, educația și instruirea copiilor.

Câteva precizări despre inițiatorul revizuirii Constituției

Putem discuta mult și bine despre Coaliția pentru familie care se definește drept o inițiativă civică fără personalitate juridică, independentă de orice partid politic și neafiliată confesional, deschisă celor care împărtășesc valorile familiei.

Discuții există și referitor la unele asociații și fundații membre ale Coaliției pentru familie. Sau despre unele idei sau valori foarte discutabile promovate de unii sau de alții.

Ce se dorește mai exact

Discuțiii am tot auzit și citit, unele absolut pertinente, la subiect, altele mult lângă subiect.

Tocmai pentru a aduce discuția pe un făgaș normal am considerat necesar să pun în oglindă actualul text constituțional cu cel propus.

Așadar este vorba despre modificarea termenului de „soți” cu exprimarea „bărbat și femeie”.

Iar bătaia mai lungă, probabil că este interzicerea cuplurilor de același sex (care nu vor putea căsători) să adopte copii.

Are această modificare șanse să se realizeze?

Ca orice propunere de revizuire a Constituției României era nevoie de colectarea, în termen de 6 luni, a minim 500 mii de semnături valide, de la cetățeni cu drept de vot, din minim jumătate din județele țării, cel puțin 20 mii de semnături de fiecare județ.

Ceea ce s-a și întâmplat. Au semnat pentru susținerea revizuirii 3 milioane de români.

Marți, 11 septembrie 2018, Senatul a adoptat inițiativa cetățenească de revizuire a Constituției, iar din cei 127 au fost prezenți în plenul de marți (din totalul de 136) doar 13 voturi senatori au votat împotrivă și șapte s-au abținut. 107 au votat pentru.

Majoritatea partidelor au anunțat cu subiect și predicat că susțin propunerea de revizuire. Unul a lăsat votul la voia conștiinței senatorilor. Iar un singur partid a votat împotrivă, în plus și-a asumat public votul contra.

Deci senatorii au votat pentru organizarea referendumului în proporție de 84%. A nu se confunda cu opțiunea de vot pro sau contra modificării. Cu toate că discursurile rostite cu acea ocazie au fost în favoarea schimbări textului constituțional.

Conform unui studiu efectuat de Pew Research Center, 74% din români sunt împotriva legalizării căsătoriei între persoanele de același sex. Dacă acest procent se va mobiliza în ziua referendumului, rezultatul este pecetluit.

Dar tocmai aici este punctul nevralgic. Mobilizarea. La alegerile din 2008 prezența la vot a fost de 39%, la cele din 2011 aproape 42%, iar la cele mai recente, din 2016, procentul iar a scăzut la sub 40%.

Suntem deschiși schimbării?

Spuneam mai sus de inflamarea unora care au ales Facebook-ul să-și spună opinia. Opinie care de multe ori este mai puțin rațională, argumentată, ci mai mult se merge pe emoții de genul părinții divorțați care-și cresc singuri copii nu mai formează o familie.

Greșit. Nu despre asta este vorba.

Este vorba despre familie. Și mai precis despre soți.

Dacă

FAMILIA = BĂRBAT+ FEMEIE

sau

FAMILIA este formată din DOI BĂRBAȚI sau DOUĂ FEMEI.
Probabil că și transsexualii sunt incluși în ecuație.

Eu cum votez?

Momentan nu pot spune că mă alătur unei tabere sau alta cu atât mai puțin să militez în favoarea uneia și să arunc cu noroi în cealaltă.

Prima mea alegere ar fi probabil către susținătorii revizuirii, mai ales că scriu în special despre familie, copii. Iar copiii în mod natural apar numai într-un singur fel.

Pe de altă parte, am prieteni și cunoscuți care sunt de altă părere, iar unii dintre ei fac parte din comunitatea LGTB. Oficial sau nu. Oameni care au și copii. Iar acești copii, ca și părinții, lor mi se par foarte ok. D-asta și sunt prieten cu ei.

Bineînțeles că unii dintre ei nu recunosc că sunt gay sau bisexuali, alții și-au asumat mai mult sau mai puțin public orientarea. Dar iarăși nu despre asta e vorba (recunoașterea, asumarea), acesta fiind un subiect adiacent problemei. Adică de ce încă se mai feresc.

Câteva probleme înainte de a da cu piatra

1. Confuzia familie = căsătorie

O altă chestiune care mă cam deranjează este ușurința voită sau nu a confuziei dintre familie și căsătorie. Unii pun egal. Alții spun că familia este una, cuplul este altceva.

Tocmai pe acest motiv, unele familii monoparentale (și sunt din ce în ce mai multe pe seama divorțurilor, dar și a copiilor născuți în cadrul cuplurilor care nu sunt căsătorite și care probabil nici nu se vor căsători nici după apariția copilului, cum se mai practica acum o vreme) vor boicota votul pentru că unii insistă că familia tradițională este formată musai dintre un bărbat și o femeie. Adică se induce ideea că părinții singuri care-și cresc copii nu formează o familie.

Poate că nu formează familie tradițională, dar sunt 100% familie.

2. Oportunitate?

Am terminat lucrurile importante și asta era ultimul lucru de făcut?

Înțeleg că lucrurile sunt clare în acest moment.

Codul Civil indică foarte clar la art. 258 că soți înseamnă bărbat și femeie căsătoriți.

Dacă aliniatul 1 preia definiția constituțională (a se vedea mai sus), aliniatul 4 precizează clar faptul că:

În sensul prezentului cod, prin soți se înțelege bărbatul și femeia uniți prin căsătorie.

Problema celor care vor referendumul este legată cel mai probabil de faptul că se simt amenințați. Chiar dacă căsătoria este definită în lege. Pe principiul, Codul se schimbă, Constituția mai greu.

Frica lor este greu de înțeles pentru mine. Se tem pentru copiii lor să nu devină gay? Iar dacă devin este ceva extrem de greșit și nu vor să mai audă de ei. Sau vor considera că ei ca părinți au dat greș? Ori ce?

Să nu-mi spună că se tem pentru copiii mei sau ai tăi pentru că asta este treaba mea și a ta de părinte să avem grijă față de proprii noștri copii.

Deci mai ușor egoismul învelit într-un mod absolut ipocrit în altruism.

3. Drepturile minorităților

Mai este un lucru care mă pune pe gânduri. Dacă tot sunt foarte mulți deranjați de intruziunea LGTB în conceptul de familie.

Familie care pe lângă aspectele de ordin moral, etic, religios, biologic etc mai are un aspect important. Cel de drepturi și obligații legale. Iar cuplurile gay în România neputându-și întemeia legal o familie, în sensul că nu se vor putea căsători legal, nici nu pot beneficia de aceste aspecte juridice legate la moșteniri, asigurări, creditări etc.

Observ un paradox. Cei care susțin revizuirea familiei afirmă în același timp că nu este un semn de bigotism, nu sunt homofobi și în general nu au nimic împotriva cuplurilor gay, doar că nu acceptă căsătoriile homosexuale. Bun, dar atunci nu trebuia în paralel cu revizuirea constituției promovat și un text de lege care să reglementeze și parteneriatele civile ale acestor cupluri?

Știu, aici pot exista nemulțumiri de ambele părți, mai ales din partea minorităților sexuale care s-ar simți discriminate. Dar ar fi fost un pas spre echilibrare.

Astfel de parteneriate funcționează deja în numeroase țări printre care amintesc Cehia, Slovenia, Elveția, Croația, Ungaria, Grecia, Cipru, Chile și Italia.

4. Vrem o țară ca afară? Doar selectiv…

Discuții aprinse au avut loc peste tot. Tendința actuală în lume este de a legaliza căsătoriile homosexuale.

Referendumul românesc din 7 octombrie va pune o piedică constituțională în această direcție.

Conform Wikipedia, în plus față de țările unde sunt reglementate parteneriatele civile, o serie de țări importante pe plan internațional, permit cuplurilor de același sex să se căsătorească: Olanda (2001), Belgia (2003), Canada și Spania (2005), Africa de Sud (2006), Norvegia și Suedia (2009), Portugalia, Islanda și Argentina (2010), Danemarca (2012), Brazilia, Franța, Uruguay și Noua Zeelandă (2013), Regatul Unit (Anglia, Țara Galilor și Scoția în 2014), Luxemburg, Statele Unite și Irlanda (2015).

Columbia a legalizat căsătorii între persoane de același sex în 2016, iar un an mai târziu a legalizat căsătoria între trei bărbați. Deja se deschide alt subiect delicat. Pe lângă numărul persoanelor care implică o căsătorie sunt cazuri relatate în mass-media de căsătorii între oameni și obiecte, oameni și animale etc. Nu am avut răbdarea să aflu cât de legale au fost astfel de căsătorii sau este vorba doar de cancan.

Tot în 2017 alte patru state au legalizat căsătoriile gay: Finlanda, Australia, Germania, Malta.

Anul acesta India a făcut un pas în această direcție și a a abrogat o lege veche de 157 de ani prin care persoanele homosexuale erau pasibile de pedepse care puteau ajunge până la chiar detenția pe viață.

Iar de anul viitor și în Austria vor fi posibile căsătoriile gay.

Concluziile mele

Lumea se schimbă

O dată cu ea valorile. Unele sunt date peste cap. Cu unele sunt de acord, este firesc. Pe altele le iau ca atare, chiar dacă nu prea sunt pe placul meu. Mai sunt și cele pentru care lupt și nu le accept nici în ruptul capului.

Rezultatul acestui referendum este unul care va schimba multe la nivel de mental individual și colectiv.

Discuții aprinse au avut loc peste tot

În mai toate țările către care tindem. Cum era? Vrem o țară ca afară. Unde s-au legalizat căsătoriile între persoane de același sex (referendumul pentru acest lucru este gândit, pentru a pune o piedică constituțională în această direcție) s-au modificat multe și este doar începutul.

Ceea ce mi-am propus nu este să influențez într-un fel sau altul

O poveste lacrimogenă cu tați bețivi care toarnă copii unul după altul pentru a le bea alocațiile și își bat soțiile, iar apoi divorțează nu ar fi în favoarea familiei tradiționale. Nici o mamă abuzată nu ar susține familia tradițională, după ce a scăpat de un astfel de animal. Cu atât mai mult dacă se și marșează că familie = căsătorie.

La fel cum nici niște poze cu bărbați îmbrăcați în latex și cu părțile dorsale la vedere de la vreo paradă gay sau cu un bărbat îmbrăcat în rochie de mireasă nu ar susține prea mult cealaltă baricadă, cea împotriva referendumului.

Dacă tot am început articolul prin a scrie despre echilibru, la vreau să închei.

Familiile tradiționale nu înseamnă abuz, băutură, maltratare, înșelări și alte asemenea “drăgălășenii“.

La fel cum în cuplurile gay nu se reduc la exhibiționism, promiscuitate sau alte argumente aduse aduse de cei care suțin referendumul.

Un argument în favoarea referendumului a fost redus la… copii

Că n-ar fi normal să crească în familii gay. Că ar putea fi… pervertiți. Că dacă la rândul lor vor dori să fie gay, atunci să fie alegerea lor. Iar dacă cresc într-o familie gay atunci ar fi ușor de influențat.

Experiența proprie mi-a demonstrat, cum spuneam mai sus, că știu trei cazuri de astfel de copii. Și nu este niciunul gay. Și nici nu le este rușine cu cei care i-au crescut. La fel cum nu le-ar fi rușine vreunuia din ei să admită că este gay.

Un alt argumentul suprem în favoarea referendumului a fost redus la… politică

Observ că cei care se împotrivesc referendumului vor să asocieze această inițiativă a celor 3 milioane de români cu votanții partidului de guvernământ.

În opinia mea este profund eronat să amestecăm una cu alta. Că se va trage probabil ceva capital de imagine din exploatarea subiectului este absolut normal. Cu asta se ocupă politicienii. Este în fișa postului.

Dar cum am ales să nu mă implic sub nicio formă în politică, mă opresc aici.

Referendumul are loc cel mai probabil în zilele de 6 și 7 octombrie 2018

Subiect greu. Discuții pătimașe.

Avem timp până atunci să judecăm limpede. Să ascultăm toate opiniile. Abia apoi, noi înșine ar trebui să luăm o decizie (dacă deja nu ai luat-o, spre deosebire de mine). 

Să boicotăm votul ori să votăm. Pro sau contra.

Dacă ți-a plăcut  Despre redefinirea familiei și vrei să te țin la curent cu ce mai scriu, te invit să te abonezi la Newsletter.

Poți să urmărești și pagina de Facebook.

Sunt prezent și pe Instagram.

Foto copertă: Pixabay

Comentarii Facebook

4 thoughts on “Despre redefinirea familiei

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: