Sauna după sărbători (continuare)

Sauna după sărbători (continuare)

Sauna după sărbători (continuare)

Principalele tipuri de saună de la noi

Dacă aici am discutat despre beneficiile saunei, dar și contraindicațiile acesteia, în cele ce urmează voi clarifica câteva aspecte despre principalele tipuri de saună întâlnite pe la noi.

  1. Sauna uscată / finlandeză

saună uscată

saună uscată

Este cea mai întâlnită saună de la noi.

De ce uscată? Pentru că umiditatea este scăzută, undeva între 5-10%.

Sauna uscată  este o încăpere construită din lemn, în interiorul căreia se află o sobă pe care sunt așezate pietre vulcanice, temperatura fiind de circa 90° C, uneori ajungând la 100° C, iar dacă se deschide de multe ori ușa…atunci probabil că veți bombăni văzând cum scade vertiginos.

Peste pietre se poate adăuga apă (de obicei este o găletușă din lemn cu apă şi un fel de polonic tot din lemn). Iar unii mai toarnă și diverse esențe pe care bineînțeles că alții nu le suportă:)

Ședința este de maxim 15 minute (evident că dacă nu rezistați atât ieșiți mai repede), putând fi repetată de maxim 3 ori într-o zi. Și nu mai mult de 2 ori pe săptămână.

Înainte de intrare în saună se face obligatoriu duș călduț pentru obișnuirea corpului cu temperatura.

La ieșire alt duș, mai rece, însă nu înainte de răcorirea corpului pentru a evita o suprasolicitare a circulației. Pentru că nu avem experiența țărilor nordice să ieșim după saună la aer rece, eventual în zăpadă.

Nu vă așezați direct pe băncuța de lemn, puneți un prosop. Din motive de igienă. La fel și transpirația ar trebui să se scurgă doar în prosop.

De preferat pentru a păstra o temperatură egală a corpului este să facem saună lungiți sau măcar să ridicăm picioarele la același nivel cu restul corpului.

  1. Sauna umedă / hammam

hammam

hammam

La concurenţă cu sauna uscată / finlandeză este sauna umedă / hammam.

Ironia este că DEX-ul regăsim cuvântul “hamam” ca fiind “baie turcească cu abur uscat”:)) Probabil că erau stresați oamenii de prea multe definiții…le-ar fi prins bine o saună. Așa că voi folosi cuvântul turcesc „hammam” (cu doi mm alăturați).

Chiar dacă sunt oarece deosebiri, la noi se consideră cam la fel baia de aburi cu hammam-ul turcesc.

Nu voi intra în amănunte care ne pot dezorienta mai rău (după temperatură, umiditate există Laconium, Tepidarium sau Caldarium).

Iar cum cea mai apreciată saună umedă începe la noi să fie hammam-ul, voi prezenta caracteristicile acesteia.

Hammam-ul are în general o temperatură 40-55° C de și o umiditate în jur de 85%. Spre deosebire sauna uscata unde temperatura poate ajunge la 100° C și umiditatea maxim 10%.

Spre deosebire de sauna finlandeză, unde pereții sunt din lemn, în cazul hammam-ului pereții sunt acoperiți de mozaic. Iar aburii provin din instalația saunei, fiind introduși prin niște duze.

Hammam-ul se recomandă persoanelor care au o problemă cu temperaturile extrem de ridicate și care nu suportă aer uscat.

Vaporii de apă din hammam sunt foarte eficienți în hidratarea pielii, acest tip de saună fiind recomandată celor cu tenul uscat.

Ședința durează tot cam 15 minute, iar tradițional urmează și un masaj, însă tratamentul complet este întâlnit doar la câteva hoteluri de 5 stele care au astfel de facilități.

Iar această terapie prin aburi este recomandată cam de 3 ori pe săptămână. Da, destul de SF pentru timpul, dar mai ales bugetul multora.

Ca și în cazul saunei uscate, hammam-ul este benefic persoanelor care rețin apa în corp, celor care au dureri musculare, ajută la eliminarea toxinelor din organism, are efecte cardio activând circulația sângelui.

Un plus al saunei umede față cea finlandeză constă în faptul că vaporii de abur ajută să dispară tusea și congestiile, desfundă canalele respiratorii.

După o saună umedă veți fi mai relaxați, iar somnul va fi de calitate.

  1. Infrasauna (sauna cu infraroșii)

infrasauna

infrasauna

Aceasta este recomandată celor care nu suportă temperatura ridicată din sauna finlandeză și nici aburii din baia turcească, mai exact temperatura ajunge la maxim 65°C (versus 100°C la cea finlandeză). Iar umiditatea este ambientală, nu este nevoie de turnarea apei peste roci.

Este vorba tot de o saună terapeutică recomandată persoanelor cu afecțiuni reumatice, mai plăcută decât primele două tipuri de saună.

Razele infraroșii pătrund prin piele ajungând la mușchi, fiind cea mai eficientă saună în atenuarea durerilor musculare.

Important este că efectele razelor infraroșii își fac simțite beneficiile asupra întregului organism, ajutându-ne să ne apropiem de o stare zen, prin reducerea oricărei tensiuni și  a stresului.

Surse foto: sauna uscată, hammam, infrasauna

Dacă vrei să te țin la curent cu ce mai scriu, te invit să te abonezi la Newsletter. Poți să urmărești și pagina de Facebook, unde m-ar ajuta un shareSunt prezent și pe Instagram.

Comentarii Facebook

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: