De ce fel de școală au nevoie copiii noștri?

De ce fel de școală au nevoie copiii noștri?

De ce fel de școală au nevoie copiii noștri?

Este o întrebare firească pentru orice părinte. Știm mai multe sau mai puține despre sistemul de învățământ românesc. Despre problemele lui. Indiferent că ne referim la învățământul preșcolar sau cel școlar. La sistemul de stat sau cel particular.  Iar această întrebare nu are un răspuns simplu. Sau unul care să fie valabil acum și peste cinci ani. Întrebarea revine în mintea noastră, a părinților, cel puțin în fiecare an. Indiferent că cel mic este încă la grădiniță. Că urmează clasa pregătitoare. Sau ciclul gimnazial.

Cum a venit toamna și odată cu ea și întrebarea de mai sus, cineva s-a gândit să pună pe tapet problemele și să încercăm cu toții să găsim și soluții.

Social Moms

Chiar în săptămâna precedentă deschiderii grădinițelor și a școlilor, alături de peste 200 de părinți, am participat la un eveniment marca Social Moms, având chiar această temă atât de importantă pentru noi, părinții. De ce fel de școală au nevoie copiii noștri?

Pentru cei care încă nu știu, Social Moms reprezintă o serie de evenimente dedicate părinților. Iar succesul de care se bucură astfel de evenimente se poate vedea în câteva cifre. În mai puțin de trei ani de la demararea acestui proiect au avut loc circa 30 de evenimente în București, Timișoara, Iași și Constanța. Mii de mame, viitoare mame și tați din România au participat la aceste evenimente. Peste 150.000 de părinți au fost conectați la aceste evenimente transmise LIVE (înregistrarea aici).

Back 2 school

Ceea ce scriu pe blog are o puternică legătură cu tot ce ține de creșterea copiilor. Am două fete. Una este deja la școală. Cealaltă, mai mică, urmează cel mai probabil să intre și ea în colectivitate. La grădiniță. Astfel că participarea la astfel de eveniment mi s-a potrivit ca o mănușă.

Evenimentul Back 2 School – De ce fel de școală au nevoie copiii noștri? organizat de Social Moms a avut loc în data de 6 septembrie la Hotel Marshal Garden din București.

Parteneri ai evenimentului au fost prietenii de la elefant.ro, Bringo, BicKids, 3M și Sanytol.

Evenimentul a fost structurat în patru secțiuni, primele trei reprezentând câte o temă importantă așa cum voi detalia mai jos, iar ultima secțiune a constat mai mult într-o discuție liberă și a răspunde întrebărilor din sală.

Învățământ clasic vs învățământ digitalizat

Învățământ clasic vs învățământ digitalizat

Gabriela Maalaouf

Cea care a deschis evenimentul a fost Gabriela Maalaouf. Mamă a doi copii, trainer NPL pentru copii și părinți, certificat în UK, formator și consilier în dezvoltare personală, cu dublă acreditare, atât în Romania, cât și în UE.

Mai toți dintre noi am avut parte de un învățământ clasic. Cărți, caiete, profesor sau învățător, lecția predată în fața clasei. Eventual folosind creta la tablă. Eficient la vremea lui. Însă lucrurile s-au schimbat mult. Suntem într-o lume din ce în ce mai digitalizată. Ne pregătim copiii pentru trecut sau pentru viitor?

Învățământul clasic. În cei nici 30 de ani de democrație post-revoluționară am avut cam toți atâția miniștri ai învățământului. Fiecare a încercat să schimbe ceea ce încercase să facă predecesorul. Subfinanțarea gravă a sistemului a condus la scăderea calității actului educațional. De ani de zile, în fiecare an școlar sunt probleme cu asigurarea manualelor în școli.

Învățământul digitalizat. Copiii din ziua de azi înclină spre informația spre suport digital. Cresc cu telefoane, tablete, laptopuri și PC. Sunt deja obișnuiți de părinți de acasă cu aceste device-uri. Și nu doar la noi se întâmplă acest fenomen.

Concluzia? La acest moment nu este indicat unul fără altul. Trebuie să se completeze. Învățământul digital poate funcționa până la un anumit nivel, însă nu suntem roboți. Iar oamenii învață când experimentează emoții.

Mai multe despre Gabriela, aici.

Școala de ieri, copilul de azi și lumea de mâine

Școala de ieri, copilul de azi și lumea de mâine

Oana Moraru

Oana Moraru, mamă, consultant educațional, unul dintre pionierii învățământului privat din România a vorbit despre cum școala poate să le trezească plăcerea și curiozitatea copiilor de a învăța. A plecat de la o constatare potrivit căreia sistemul educațional peste tot în lume este în criză. Inclusiv cele mai performante sisteme educaționale, cele din UK și Finlanda, sunt în plină reformă. De ce avem ADHD, opoziționism, deficit de atenție, autism?

Abordarea Oanei a fost extrem de originală, considerând că reprimările din copilăria noastră, a părinților, au condus la o perturbare a conștiinței superioare a actualei generații. Bineînțeles că a făcut o analogie cu ideile din Star Wars.

De asemenea, a fost abordată generația Millennials.

Pe de o parte, sunt firi creative, super digitalizați, cool, spirite libere. Însă, pe de altă parte, sunt atât de fragili emoționali, se plictisesc și obosesc atât de ușor, nu suportă critici și nu reușesc să-și păstreze un loc de muncă, iar a-și da demisia a devenit o rutină.

Iar ceea cea a condus la eșecul acestei generații din acest punct de vedere este tocmai parentingul modern și tehnologia.

Parentingul pentru au fost crescuți în ideea cât de speciali sunt și că pot face ce vor, că important este să concureze, nu neapărat să câștige. Tehnologia pentru că i-a obișnuit pe copii cu gratificare imediată.

Mai multe despre Oana, aici.

Multe întrebări despre școala în forumul desprecopii.com… să le aflăm răspunsul!

Multe întrebări despre școala în forumul desprecopii.com... să le aflăm răspunsul!

Magdalena Aldea

Magdalena Aldea, redactor al comunității desprecopii.com și blogger @mamicazburatoare.ro a dat câteva sfaturi privind prima zi de școală.

Planificarea. Presupune vizitarea școlii, împreună cu copilul înainte de a începe școala. De aflat de activități extrașcolare există școala. Probleme de logistică: cine îl duce la școală, cine îl ia, cu cine stă acasă până vin părinții, cu ce își umple timpul.

Odihna și rutina somnului. Totul e nou, noi ca părinți trebuie să îi facem trecerea copilului de la programul de vacanță către cea de școală, de preferat cu minim o săptămână înainte de a începe școala.

Un început confident. Este vorba de încredere. După asigurarea celor necesare (ghiozdan, rechizite) trebuie să le asigurăm încredere, să anticipăm oarecum problemele care pot să apară.

După prima zi de școală. Este important să discutăm cu copilul primele impresii. Trebuie să ne arătăm entuziasmul și plăcerea vizavi de școală. Numai așa se poate transmite energia pozitivă și plăcerea copilului, proaspătului elev.

Relația profesor – copil. Cei doi trebuie să constituie o echipă. Educația se realizează atât acasă, cât și la școală. Trebuie spus profesorului care sunt așteptările noastre și totodată să îl întrebăm care sunt așteptările profesorului. Participați la ședințele cu părinții!

Pregătește-ți copilul pe care îl ai și nu cel care îți dorești să fie. Există părinți care așteptări extrem de înalte pentru proprii copii, uneori peste posibilitatea acestora. Este important să avem un copil fericit și nu unul stresat că nu își poate mulțumi părinții.

Implicarea părinților în temele de la școală ale copiilor. Bine sau rău?

Implicarea părinților în temele de la școală ale copiilor. Bine sau rău?

Anca Maria Mitruș

Anca Bold Gheorghe, blogger @blogintandem.ro a moderat discuția la care au participat Gabriela, Oana și Magdalena.

În plus, Ana Maria Mitruș, blogger @meseriadeparinte.ro a povestit din experiența personală despre teme. Trebuie să ne ajutăm copiii cu temele, chiar dacă nouă ni se par un coșmar:) Contează foarte mult atitudinea părintelui față de școală, dacă este proactiv. Părinții trebuie să le transmită o motivație copiilor. De ce trebuie efectuate.

Oana Moraru  a fost tranșantă și a subliniat faptul că temele sunt doar o fixare a ceea ce se predă, nicidecum ceva suplimentar. Temele trebuie efectuate nu discutate, așa cum sunt date de profesori, contează doar de crearea mediului potrivit pentru a efectua temele. Un lucru care a dat de gândit părinților din sală a fost afirmația potrivit căreia noi, ca părinți, nu trebuie să ne imaginam că cei mici vor putea să efectueze temele dacă nu au fost obișnuiți cu treaba în casă și dacă au fost crescuți cu stimuli mulți. Apoi, niciodată nu ar trebui să ne punem copii la teme imediat după ce vin de la școală, ci abia după deconectare!

Gabriela Maalouf a răspuns la o întrebare ridicată de unii părinți potrivit cărora copiii nu ar trebui să aibă teme. Toți copiii din orice sistem trebuie să își facă temele. Părinții nu au dreptul să se descarce în fața copiilor pe teme, profesori, școală. Altfel, vom pune presiune pe copil, mai ales dacă considerăm că este absurd să aibă teme. De asemenea, a subliniat că orice curent de parenting pe lângă acceptarea emoțiilor copiilor ar trebui să aibă reguli și fermitate care ne fac pe noi toți să ne simțim în siguranță.

Concluzia: primii doi ani de școală sunt esențiali în a fi aproape de copil, de proaspătul elev, de a-l ghida, în a-l ajuta cu emoțiile, cu temele, a-și gestiona timpul.

Sursa foto: aici

Dacă vrei să te țin la curent cu ce mai scriu, poți să apreciezi pagina de Facebook. Sunt prezent și pe Instagram.

Te invit să te abonezi la Newsletter.

Dacă ți-a plăcut acest articol, distribuie-l prietenilor tăi.

Comments

comments

Lasă un răspuns

Verificare antispam *

%d blogeri au apreciat: